VW Problémamegoldó

Veterán autók javítása

Számomra a szociautók javítása nem elsősorban pénzkereset,érzelmi alapon döntöttem úgy,hogy nem csak a modern autókat szeretném javítani. Nincs helyem veterán autókat megfelelő körülmények között tárolni,ezért nincsenek,de az is örömet okoz,ha más szociautóját meg tudom javítani.

1969-ben születtem,a szocialista tábor autói között nőttem fel.Voltak a családban Zsigulik,Trabantok,Barkasok,a rokonságban Kis Polskik,Wartburgok ,volt szerecsém benzines Roburhoz és IFA-hoz is.

Már korán kiderült,hogy benzin folyik az ereimben,az autók és motorok szeretetét Apámtól örököltem. Körülbelül 10 éves voltam,amikor Apám az Ecserin vásárolt Simson Star és Panni alkatrészekből és hulladék csövekből egy motort épített nekem,hogy a telken tudjak motorozni. A Panni blokkhoz markolatváltó tartozott,amit úgy állított be, hogy csak egyes fokozat legyen,nehogy száguldozzak. Ehhez a sebességhez pedig elég volt az első fék is,ezért a hátsót nem kötötte be.Az első sikerélményem az volt,hogy állítottam a kapcsolóbowdenen és lett második fokozat is.A homokos földutakon kellett a hátsó fék is, ezért hajlítottam egy acél pálcát,vágtunk rá menetet és a piros Kiskőrösi sisakomban én lettem a környék zajos réme.

Hosszas gyűjtögetés után a család befizetett egy új Zsigulira,amit 1974-ben vettünk át.Apám nagyon szerette,ápolta,de ahogy egyre többet dolgozott,elhanyagolta és a pénzkereset lett a fontosabb. Addigra én már kívülről fújtam a nagy barna Zsiguli könyvet és 12 évesen úgy döntöttem,hogy a tiltás ellenére beállítom a szelephézagokat. A kopott vezérműtengely miatt nem lett tökéletes,de halkabb lett a motor.

12 és fél évesen kaptam egy Verhovinát, sokáig azt szerelgettem,lereszeltem adugattyú szoknyából,hogy a szívónyílás tovább legyen nyitva (alap kétütemű tuning).14 évesen protekcióval lett egy új Simson S51B-m, amit imádtam, a Lepencei utat sokszor megjártam vele.

17 évesen meglett a jogosítványom, a Merkurtól megérkezett apámnak az új 2105-ös,én pedig megörököltem a 74-es Zsigát.Érettségi után autószerelő akartam lenni,de akkoriban a szerelő osztályba csak a protekciósok kerültek be,nekem maradt a villanyszerelő szakma. Nem is bántam,gondoltam a szerelés úgyis megy,kitanulom a villanyszerelést is pedig a legnagyobb eredményem az volt ezen a téren,hogy a Zsigába beépítettem egy ablaktörlő kapcsolós kormánykapcsolót pár biztosíték kiégése árán.

Kaptam a szomszédtól egy a ralli másodosztályban használt egyhatos nagyszelepes edzőmotort, a váltóban kicseréltem a nyeles tengelyt, a csoportkereket és a negyedik fogaskereket az egyhatoséra, ami leghosszabb áttételű váltó volt és egyötös difit is kapott az autó. Vákuumszervó,vákuumos elosztó és karburátor került be.Hónapokon keresztül játszottam a gyújtással és a karburátor fúvókákkal,míg a gyári veztengellyel evett 8 litert normál használatban, a nyomatéknak és a hosszú áttetelnek köszönhetően jól is gyorsult.A Spirálban volt teljesítménymérő pad, 83 lóerőt adott le a motor. 4 személlyel,csomagokkal Balatonig kergettem egy állami 2107-est óra szerint 160-170-el,igaz egy tank benzin árán.

Volt szerencsém Barkas királytengely perselyezéshez,Robur és Kispolski fűggőcsapszegezéshez. A Mozaik utcába horduk az autóinkat vizsgára,a teljes vizsgafelkészítést én csináltam az összes autónkon.

A Spirálban még javítottam garanciális korukban Ladát,Polski Fiatot,Skodát és Trabantot is.

zsiguli-lada 1200

Pont ilyen bordó színű volt az első autónk, UG 62-63-as rendszámmal,emlékeim szerint kerek tükörrel,nem a szögletessel.

<<<<< Vissza a főoldalra